25 January 2009

Ujian



"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.
Bahkan patutkah orang-orang yang melakukan kejahatan menyangka bahawa mereka akan terlepas dari azab Kami? Amatlah buruk apa yang mereka hukumkan itu.
"

Hati ini masih berdenyut.berjalan di muka bumi ini atas izin Allah.melihat,memerhati,mempelajari dari alam semesta ini,dari sifat sifat manusia,banyaknya diri ini belajar sesuatu yang amat berat untuk ditanggung datangnya dari manusia manusia.semakin aku belajar dari manusia semakin berat untuk ku tanggung.sukar memahami,membezakan yang mana berjalan di jalan yang lurus walaupun suaranya megah menjerit kalam kalam Allah.adakah riya yang menyeliputi ibadahmu manusia manusia?dimana letaknya nafsumu?wahai Allah,taqdir ku pada Mu.perlihatkan aku para kekasihMu,jalinkan persaudaraan ku pada insan insan yang bersamaMu.kenalkan aku pada insan insan mulia ini.perlihatkan aku insan insan ini..telah Kau perlihatkan aku rahsia rahsia manusia yang hampir menimbulkan bencana dan fitnah padaku.izinkan aku menerima dan memahami ujian ujian Mu.



Syaikh Ibnu Atho'illah berkata:"Sungguh menjadi ringan kepedihan cubaan yang menimpa pada dirimu (bila) pengertianmu bahawasanya Allah lah yang mendatangkan(memberi)cubaan kepadamu.Maka Dzat yang telah mendatangkan berbagai kepastian kepadamu itu adalah Dzat yang telah membebaskan kepadamu dengan kebaikan memilih.".

No comments: