19 April 2018

Masa ini



Aku bukanlah yang terbaik.Tidak punya semua kemudahan untuk dipenuhi keinginan.
Zaman lalu telah pun dilalui.Walau penuh ranjau berliku,mahu atau tidak,seharusnya dilalui dengan pedoman.

Hari baru,lembaran segar.
Bagaimana menjalani keadaan seterusnya adalah pilihan sendiri melalui pedoman dan petunjuk.Jalan yang lurus,berpegang teguh pada tali agama.

Kenangan itu wujud.Mahu atau tidak,bagaimana mahu menghadapi hari seterusnya ada pada diri sendiri dan ketentuan Illahi.Bilamana kenangan itu muncul,setiap pahit dan manis itu terasa juga.
Kadang,rasa ingin tahu,rasa tangungjawab itu menjentik sanubari.

Demi masa,perlahan aku sudah bebas.Hanya kenangan dan rasa ingin tahu itu hanyalah kerana aku adalah aku.Bukan kerana rasa keinginan,bukan kerana apa apa.kosong.

Mengapa?
Aku membesar dewasa dengan kenangan itu.Ya,aku meningkat dewasa dengan kenangan itu.
Daripada kesilapan diri yang lalu,aku membentuk masa depan berpandukan pengalaman kenangan itu.

Satu kesilapan tidak akan menutup hitam sepuluh kebaikkan pada pandangan aku.Aku melihat kebaikkan dengan pandangan penuh rasa suka bahagia.Aku menutup kedua mata pada satu kesilapan.
Maka dengan itu,ketenangan kemaafan mampu aku zahir mudah tanpa rasa halangan.

Aku meningkat dewasa dengan masa silam,aku meniti hari tua dengan kenangan ciptaan terindah hanya buat diriku.Melalui masa silam,aku penuh hati hati meniti hari ini dan hari hari seterusnya.

Tidaklah aku seperti dulu.
Aku genggam erat masa kini,aku melepaskan masa lalu dengan penuh rasa tenang dan bahagia.
Ketentuan,kehendak Allah itu yang utama,Sebaik baik perancangan hanya dari Allah semata mata.
Dan aku bahagia.InsyAllah.

No comments: